WAKAF DAN SEDEKAH BINA MASJID – YAYASAN AMMIRUL UMMAH

WAKAF MASJID WAKAF BINA MASJID SEDEKAH MASJID DERMA MASJID INFAK SEDEKAH BINA BAIKI MASJID YAYASAN AMMIRUL UMMAH ESEDEKAH E SEDEKAH - WAKAF MASJID 2021 - WAKAF MASJID 2022 - WAKAF MASJID ONLINE - WAKAF MASJID MALAYSIA

WAKAF DAN SEDEKAH / DERMA BINA DAN BAIKI MASJID TAHUN 2022

Seluruh Umat Islam dijemput SEDEKAH DAN WAKAF WANG tunai untuk Bina/Baiki Masjid untuk kegunaan saudara seagama kita di nusantara.

Di bawah ini adalah senarai masjid,surau dan madrasah untuk proses pembinaan/baik pulih /bina semula dan pembesaran di bawah seliaan Yayasan Ammirul Ummah. Kami kekurangan dana untuk siapkan masjid-masjid ini dan kami mengajak seluruh umat islam untuk bantu siapkan rumah Allah ini,Insyallah.

  1. Masjid Miftahul Jannah, Donggala,Sulawesi Tengah,Indonesia. – Musnah Dilanda Gempa Bumi, Dalam Pembinaan, Belum Siap
  2. Masjid Nurul Islam, Daerah Mamuju, Sulawesi Selatan. – Musnah Dilanda Gempa Bumi, Dalam Pembinaan, Belum Siap
  3. Masjid Nurul Iman, Jambi,Sumatera – Masjid Uzur,Lama,Sempit, Dalam Pembinaan, Belum Siap
  4. Masjid Al-Istighfar, Donggala, Sulawesi Selatan  – Musnah Dilanda Gempa Bumi, Dalam Pembinaan, Belum Siap
  5. Masjid Al-Faruq, Lombok Utara . – Musnah Dilanda Gempa Bumi, Dalam Pembinaan, Belum Siap
  6. Masjid Al Muqoramah, Sulawesi – Masjid Uzur,Lama,Sempit, Dalam Pembinaan, Belum Siap
  7. Masjid Nurul Mujahidin, Sulawesi – Masjid Uzur,Lama,Sempit, Dalam Pembinaan, Belum Siap
  8. Masjid Al Abdillah, Manggarai,Nusa Tenggara – Musnah Dilanda Gempa Bumi, Dalam Pembinaan, Belum Siap
  9. Masjid DaarurRahman, Jakarta- Masjid Uzur,Lama,Sempit, Dalam Pembinaan, Belum Siap
  10. Masjid Madrasah Al Muslimin, Sumatera – Masjid Uzur,Lama,Sempit, Dalam Pembinaan, Belum Siap
  11. Masjid Jami’atul Huda, Aceh- Masjid Uzur,Lama,Sempit, Dalam Pembinaan, Belum Siap
  12. Masjid Miftahussudur,Nusa Tenggara Timur . – Musnah Dilanda Gempa Bumi, Dalam Pembinaan, Belum Siap

Infak,Sedekah dan Wakaf wang tunai anda ini juga boleh diniatkan atas nama ibu-bapa /kaum keluarga yang masih hidup atau sudah meninggal dunia.

Yayasan Ammirul Ummah   (545667-X) , Malaysia dalam proses menguruskan pembinaan dan baik pulih masjid di Malaysia, Indonesia dan Selatan Filipina.

CARA UNTUK SEDEKAH / WAKAF / DERMA UNTUK BINA & BAIKI MASJID

Anda boleh terus bersedekah/infak/wakaf melalui aplikasi e-Sedekah ini (kemudahan fpx internet banking) atau depositkan wang tunai ke dalam akaun bank Yayasan Ammirul Ummah melalui mesin CDM.

 

Cara wakaf quran - bayaran ke Akaun Bank Maybank Islamic Yayasan Ammirul Ummah Wakaf Al Quran Nusantara Wakaf Al Quran Ummah - wakaf dan sedekah bina masjid

YAYASAN AMMIRUL UMMAH

*Maybank: 563019271201
*CIMB Bank : 8603338218

Untuk sebarang pertanyaan, boleh hubungi Encik Mohd Kamal (+60139863106).

إِنَّ مِمَّا يَلْحَقُ الْمُؤْمِنَ مِنْ عَمَلِهِ وَحَسَنَاتِهِ بَعْدَ مَوْتِهِ عِلْمًا عَلَّمَهُ وَنَشَرَهُ وَوَلَدًا صَالِحًا تَرَكَهُ وَمُصْحَفًا وَرَّثَهُ أَوْ مَسْجِدًا بَنَاهُ أَوْ بَيْتًا لاِبْنِ السَّبِيلِ بَنَاهُ أَوْ نَهْرًا أَجْرَاهُ أَوْ صَدَقَةً أَخْرَجَهَا مِنْ مَالِهِ فِي صِحَّتِهِ وَحَيَاتِهِ يَلْحَقُهُ مِنْ بَعْدِ مَوْتِهِ

“Sesungguhnya amal dan kebajikan yang dapat menyusul orang mukmin setelah dia meninggal dunia di antaranya yaitu: ilmu yang disebarkan, anak sholeh yang dia tinggalkan, mushaf Al Quran yang dia wariskan, masjid yang dibangunnya, rumah tinggal pagi perantau yang dia bangun, sungai yang dia alirkan (irigasi), dan sedekah harta yang dikeluarkannya saat sehat dan hidup. Seluruh amal dan kebajikan ini akan menyusul orang mukmin sepeninggalannya dari dunia.” (HR Ibnu Majah).

Dalam riwayat lain juga disebutkan, setidaknya ada 7 amal yang termasuk amal jariyah. Berikut haditsnya,

سَبْعٌ يَجْرِيْ لِلْعَبْدِ أَجْرُهُنَّ مِنْ بَعْدِ مَوْتِهِ وَهُوَ فِي قَبْرِهِ : مَنْ عَلَّمَ عِلْمًا ، أَوْ أَجْرَى نَهْرًا ، أَوْ حَفَرَ بِئْرًا ، أَوَ غَرَسَ نَخْلًا ، أَوْ بَنَى مَسْجِدًا ، أَوْ وَرَثَ مُصْحَفًا ، أَوْ تَرَكَ وَلَدًا يَسْتَغْفِرُ لَهُ بَعْدَ مَوْتِهِ

Artinya: “Ada tujuh amalan yang pahalanya tetap mengalir untuk seorang hamba setelah dia meninggal, padahal dia berada di dalam kuburnya: (1) orang yang mengajarkan ilmu agama, (2) orang yang mengalirkan sungai (yang mati) (3) orang yang membuat sumur, (4) orang yang menanam kurma, (5) orang yang membangun masjid, (6) orang yang memberi mushaf Al-Qur’an, dan (7) orang yang meninggalkan seorang anak yang senantiasa memohonkan ampun untuknya setelah dia wafat.” (HR Baihaqi).