Tabung Wakaf Bina dan Baik Pulih Masjid

WAKAF BINA / BAIKI MASJID: RM 30
WAKAF BINA / BAIKI MASJID: RM 50
WAKAF BINA / BAIKI MASJID: RM 100
WAKAF BINA / BAIKI MASJID: RM 500
WAKAF BINA / BAIKI MASJID: RM 1000
WAKAF BINA / BAIKI MASJID: RM 5000
Clear
Share/ Kongsi

surah al baqarah sedekah - yayasan ammirul ummah“Perumpamaan nafkah yang dikeluarkan oleh orang-orang yang menafkahkan hartanya di jalan Allah adalah serupa dengan sebutir benih yang menumbuhkan tujuh bulir, pada tiap- tiap bulir seratus biji Allah melipat gandakan (ganjaran) bagi siapa yang Dia kehendaki. Dan Allah maha luas karunia-Nya lagi maha mengetahui.” – AL-QURAN / Surah Al-Baqarah ayat 261″

“Dari Abi Huhairah RA, sesungguhnya Rasulullah SAW bersabda: Apabila seseorang anak Adam itu meninggal dunia,maka terputuslah amalannya kecuali tiga perkara: sedekah jariah, ilmu yang dimanfaatkan dengannya dan anak soleh yang mendoakan untuknya”.-  Sahih Muslim bi sharh al-Imam Muhyiddin al-Nawawi, Kitab wasiyyah, jld. 11, hlm.87.

‘‘Sesiapa yang membina masjid kerana Allah, Allah membina baginya rumah di syurga kelak (binaan) seumpamanya.” -(Hadith riwayat Muslim).

Seluruh Umat Islam dijemput infak/wakaf tunai untuk Bina/Baiki Masjid untuk kegunaan saudara seagama kita di nusantara.

Di bawah ini adalah senarai masjid,surau dan madrasah untuk proses pembinaan/baik pulih /bina semula dan pembesaran di bawah seliaan Yayasan Ammirul Ummah. Kami kekurangan dana untuk siapkan masjid-masjid ini dan kami mengajak seluruh umat islam untuk bantu siapkan rumah Allah ini,Insyallah.

  1. Masjid Miftahul Jannah, Donggala,Sulawesi Tengah,Indonesia. – Musnah Dilanda Gempa Bumi, Dalam Pembinaan, Belum Siap
  2. Masjid Nurul Islam, Daerah Mamuju, Sulawesi Selatan. – Musnah Dilanda Gempa Bumi, Dalam Pembinaan, Belum Siap
  3. Masjid Nurul Iman, Jambi,Sumatera – Masjid Uzur,Lama,Sempit, Dalam Pembinaan, Belum Siap
  4. Masjid Al-Istighfar, Donggala, Sulawesi Selatan  – Musnah Dilanda Gempa Bumi, Dalam Pembinaan, Belum Siap
  5. Masjid Al-Faruq, Lombok Utara . – Musnah Dilanda Gempa Bumi, Dalam Pembinaan, Belum Siap
  6. Masjid Al Muqoramah, Sulawesi – Masjid Uzur,Lama,Sempit, Dalam Pembinaan, Belum Siap
  7. Masjid Nurul Mujahidin, Sulawesi – Masjid Uzur,Lama,Sempit, Dalam Pembinaan, Belum Siap
  8. Masjid Al Abdillah, Manggarai,Nusa Tenggara – Musnah Dilanda Gempa Bumi, Dalam Pembinaan, Belum Siap
  9. Masjid DaarurRahman, Jakarta- Masjid Uzur,Lama,Sempit, Dalam Pembinaan, Belum Siap
  10. Masjid Madrasah Al Muslimin, Sumatera – Masjid Uzur,Lama,Sempit, Dalam Pembinaan, Belum Siap
  11. Masjid Jami’atul Huda, Aceh- Masjid Uzur,Lama,Sempit, Dalam Pembinaan, Belum Siap
  12. Masjid Miftahussudur,Nusa Tenggara Timur . – Musnah Dilanda Gempa Bumi, Dalam Pembinaan, Belum Siap

Infak,Sedekah dan Wakaf wang tunai anda ini juga boleh diniatkan atas nama ibu-bapa /kaum keluarga yang masih hidup atau sudah meninggal dunia.

 

WAKAF UNTUK  PEMBINAAN MASJID/ BAIK PULIH MASJID NUSANTARA 2021 / 2022

 

wakaf bina dan baiki masjid - rayuan wakaf bina masjid yayasan ammirul ummah - infak masjid - sedekah masjid - sedekah jumaat
jid Infak / Sedekah / Wakaf Bina Masjid

 

WAKAF BINA MASJID YAYASAN AMMIRUL UMMAH Masjid Miftahussudur nusa tenggara timur

wakaf bina dan baiki masjid yayasan ammirul ummah - wakaf masjid, infak bina masjid,ummah bangun masjid

 

Masjid Al-Istighfar, Donggala, Sulawesi Selatan,Indonesia
2021 – Masjid Al-Istighfar, Donggala, Sulawesi Selatan,Indonesia dalam proses pembinaan selepas musnah akibat gempa bumi yang melanda tahun 2018.Infak/Sedekah/Wakaf Dana diperlukan untuk siapkan masjid ini untuk kegunaan umat islam sekitar kampung ini.

 

Masjid Al-Faruq, Lombok Utara
2021 – Masjid Al-Faruq, Lombok Utara, rosak teruk dan perlu dibina semula. akibat gempa bumi

 

GEMPA MALANG, JAWA TIMUR – MASJID MUSNAH DAN ROSAK TERUK

 

Yayasan Ammirul Ummah   (545667-X) dalam proses menguruskan pembinaan dan baik pulih masjid di Malaysia, Indonesia dan Selatan Filipina.

Anda boleh terus bersedekah/infak/wakaf melalui aplikasi e-Sedekah ini (kemudahan fpx internet banking) atau depositkan wang tunai ke dalam akaun bank Yayasan Ammirul Ummah melalui mesin CDM.

YAYASAN AMMIRUL UMMAH

*Maybank: 563019271201
*CIMB Bank : 8603338218

Untuk sebarang pertanyaan, boleh hubungi Encik Mohd Kamal (+60139863106)

 

 

إِنَّ مِمَّا يَلْحَقُ الْمُؤْمِنَ مِنْ عَمَلِهِ وَحَسَنَاتِهِ بَعْدَ مَوْتِهِ عِلْمًا عَلَّمَهُ وَنَشَرَهُ وَوَلَدًا صَالِحًا تَرَكَهُ وَمُصْحَفًا وَرَّثَهُ أَوْ مَسْجِدًا بَنَاهُ أَوْ بَيْتًا لاِبْنِ السَّبِيلِ بَنَاهُ أَوْ نَهْرًا أَجْرَاهُ أَوْ صَدَقَةً أَخْرَجَهَا مِنْ مَالِهِ فِي صِحَّتِهِ وَحَيَاتِهِ يَلْحَقُهُ مِنْ بَعْدِ مَوْتِهِ

“Sesungguhnya amal dan kebajikan yang dapat menyusul orang mukmin setelah dia meninggal dunia di antaranya yaitu: ilmu yang disebarkan, anak sholeh yang dia tinggalkan, mushaf Al Quran yang dia wariskan, masjid yang dibangunnya, rumah tinggal pagi perantau yang dia bangun, sungai yang dia alirkan (irigasi), dan sedekah harta yang dikeluarkannya saat sehat dan hidup. Seluruh amal dan kebajikan ini akan menyusul orang mukmin sepeninggalannya dari dunia.” (HR Ibnu Majah).

Dalam riwayat lain juga disebutkan, setidaknya ada 7 amal yang termasuk amal jariyah. Berikut haditsnya,

سَبْعٌ يَجْرِيْ لِلْعَبْدِ أَجْرُهُنَّ مِنْ بَعْدِ مَوْتِهِ وَهُوَ فِي قَبْرِهِ : مَنْ عَلَّمَ عِلْمًا ، أَوْ أَجْرَى نَهْرًا ، أَوْ حَفَرَ بِئْرًا ، أَوَ غَرَسَ نَخْلًا ، أَوْ بَنَى مَسْجِدًا ، أَوْ وَرَثَ مُصْحَفًا ، أَوْ تَرَكَ وَلَدًا يَسْتَغْفِرُ لَهُ بَعْدَ مَوْتِهِ

Artinya: “Ada tujuh amalan yang pahalanya tetap mengalir untuk seorang hamba setelah dia meninggal, padahal dia berada di dalam kuburnya: (1) orang yang mengajarkan ilmu agama, (2) orang yang mengalirkan sungai (yang mati) (3) orang yang membuat sumur, (4) orang yang menanam kurma, (5) orang yang membangun masjid, (6) orang yang memberi mushaf Al-Qur’an, dan (7) orang yang meninggalkan seorang anak yang senantiasa memohonkan ampun untuknya setelah dia wafat.” (HR Baihaqi).

Atas dasar hadits tersebut, as-Suyuthi menyebut setidaknya ada 10 amal yang termasuk kategori amal jariyah. 10 amal tersebut antara lain sebagai berikut:

1. Ilmu-ilmu yang disebarkan.

2. Doa anak muslim.

3. Menanam pohon.

4. Sedekah jariyah.

5. Mewariskan mushaf.

6. Mengawal tapal batas pertahanan (jihad).

7. Menggali sumur atau membuat irigasi.

8. Membangun rumah inap untuk perantau.

9. Membangun tempat dzikir.

10. Mengajarkan (mendidik) Al Quranul Karim.

Amalan-amalan di atas adalah amalan yang mendatangkan manfaat bagi orang lain, baik semasa hidup maupun sudah meninggal dunia. Dalam sebuah hadits, Rasulullah SAW bersabda:

خَيْرُ الناسِ أَنفَعُهُم لِلنَّاسِ

Artinya: “Sebaik-baik manusia adalah yang paling bermanfaat bagi orang lain.” (HR Ath-Thabrani).

Sahabat hikmah, itulah beberapa contoh amal jariyah. Kelak amalan tersebut akan mendatangkan pahala yang terus mengalir tanpa putus.

 

 

 

yayasan ammirul ummah - wakaf al-quranBarang siapa yang bertaqwa kepada ALLAH s.w.t nescaya DIA akan mengadakan baginya jalan keluar.Dan memberikannya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangka.Dan barang siapa yang bertawakal kepada ALLAH s.w.t nescaya ALLAH s.w.t akan mencukupkan (keperluan) nya.Sesungguhnya ALLAH s.w.t melaksanakan urusan (yang dikehendakin) nya.
Sesungguhnya ALLAH s.w.t telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu. – Surah Al Talaq  2-3

 

 

 

surah Al-Baqarah Ayat-261 sedekah infak yayasan ammirul ummah 2021 2022 2023 2024 2025 wakaf quran
Allah berfirman yang bermaksud: “Bandingan (derma) orang-orang yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah ialah sama seperti sebiji benih yang tumbuh menerbitkan tujuh tangkai, tiap-tiap tangkai itu pula mengandungi seratus biji. Dan (ingatlah), Allah akan melipatgandakan pahala bagi sesiapa yang dikehendaki-Nya, dan Allah Maha Luas (rahmat) kurnia-Nya, lagi Meliputi ilmu pengetahuan-Nya. (Surah al-Baqarah, ayat 261)

Dalam banyak-banyak amalan kebaikan, akan ada manusia ketika di dunia dulu sangat berat untuk bersedekah. Namun, ketika menghadapi saat kematiannya, dia merayu kepada Allah supaya ditangguhkan seketika supaya dia dapat berbuat demikian.

Menerusi firman Allah yang bermaksud: “Dan belanjakanlah (dermakanlah) sebahagian dari rezeki yang Kami berikan kepada kamu sebelum seseorang dari kamu sampai ajal maut kepadanya, (kalau tidak) maka ia (pada saat itu) akan merayu dengan katanya: “Wahai Tuhanku! Alangkah baiknya kalau Engkau lambatkan kedatangan ajal matiku ke suatu masa yang sedikit sahaja lagi, supaya aku dapat bersedekah dan dapat pula aku menjadi dari orang-orang yang soleh.” (Surah al-Munaafiquun, ayat 10)

Manusia hanya akan tahu kehebatan dan ketinggian amalan sedekah itu selepas mereka meninggal dunia. Sedekah digambarkan sesuatu yang sangat luar biasa.

Mengikut perkiraan asas matematik, apabila satu tolak satu, maka hasilnya adalah kosong. Bagaimanapun, tidak bagi amalan sedekah kerana perkiraan (1-1) itu akan jadi 10 sehingga 700.

 

Demikian besarnya ganjaran pahala dijanjikan Allah kepada hamba-Nya yang bersedekah dan berinfak di jalan Allah.

Bersedekah dan berinfak tidak akan sesekali menyebabkan harta seseorang itu semakin berkurangan, namun ia dapat memperkayakan hati, membersihkan harta, memanjangkan usia serta melancarkan rezeki yang dikurniakan Allah.

Sebab itu, bagi menyelesaikan pelbagai masalah dalam kehidupan kita hari ini, sedekah adalah jalan penyelesaiannya. Secara logiknya, apabila berada dalam kekurangan, pasti kita mengharapkan orang lain memberikan sesuatu.

Bagaimanapun, perkara itu perlu diubah. Kita perlu berusaha untuk bersedekah walaupun dalam keadaan kekurangan selain meyakini amalan itu menyebabkan diri kita akan memperoleh banyak kelebihan.

 

7 Nasihat Dari Kubur

 

1). Aku adalah tempat yg paling gelap di antara yang gelap, maka terangilah aku dgn TAHAJUD.
2). Aku adalah tempat yang paling sempit, maka LUASKAN aku dengan ber SILATURAHIM.
3). Aku adalah tempat yang paling sepi maka RAMAIkanlah aku dengan perbanyak baca AL-QUR’AN.
4). Aku adalah tempatnya binatang-binatang yang menjijikan maka racunilah ia dengan Amal SEDEKAH
5). Aku yang menyepitkanmu hingga hancur bilamana tidak Solat, bebaskan sempitan itu dengan SOLAT
6). Aku adalah tempat untuk merendammu dengan cairan yang sangat amat sakit, bebaskan rendaman itu dengan PUASA..
7). Aku adalah tempat Munkar dan Nakir bertanya, maka Persiapkanlah jawapanmu dengan Perbanyak mengucapkan Kalimah “LAILAHAILALLAH”..

 

 

 

 

 

Mudah-mudahan Allah menerima amal ibadah wakaf/ infak/ sedekah kita semua untuk kejayaan & keberkatan hidup kita di dunia & akhirat kelak إن شاء الله

LIKE & IKUTI FACEBOOK RASMI YAYASAN AMMIRUL UMMAH

 

wakaf masjid online – wakaf masjid 2021 – wakaf masjid
wakaf bina masjid 2021
wakaf masjid malaysia
wakaf bina masjid
wakaf pembinaan masjid 2021
sumbangan wakaf masjid 2021
infak derma pembinaan masjid

Share/ Kongsi

 

[elfsight_countdown_timer id=”1″]
Umat Islam yg dirahmati Allah sekalian, jemput berwakaf untuk bina dan baik pulih rumah Allah ini, Insyallah semoga ianya menjadi amalan pahala kita di akhirat kelak,sila pilih jumlah sumbangan semampu anda boleh  dan tekan butang Infak/Sedekah di bawah.